GRY

sobota, 22 stycznia 2011

Recenzja Sky watcher 114/900 EQ2

Witam

W tej recenzji postaram się opisac w miarę zrozumiale i po ludzku sprzęt dla początkującego astromaniaka, bez gadania bzdur o lustrze minimum 20 cm na początek : )

Teleskop zakupiłem 7 stycznia, dokładnie pamiętam tę datę i przeżycia jakie przyniosło rozpakowywanie pierwszego teleskopu, ale możę zacznijmy od początku. 
Kupiłem go na forum, używany rok, jeszcze na gwarancji, podobno wystawiany tylko 10 razy. Wiadomo, pogoda nie rozpieszcza, więc może to prawda, zapłaciłem za niego 300 zł z wysyłką. W komplecie dostałem dwa okulary - Kellnery 10mm i 25mm, Barlow 2x i metalowy juster do kolimacji teleskopu. Oczywiście w zestawie był montaż i statyw. Gdy teleskop dotarł po ciężkiej walce o nie rozbicie się w szanownej Poczcie Polskiej (pozdrawiam panią rzucającą teleskopem) zacząłem go składac, zmontowanie całości było dośc proste, zajęło mi około 30 minut. Zanim przejdziemy do dalszej części, przyjrzyjmy się jego specyfikacji.

 Parametry techniczne

System optyczny:teleskop Newtona
Średnica obiektywu:114mm
Ogniskowa obiektywu:900mm
Światłosiła:1/7,9
Zdolność rozdzielcza:1,02''
Zasięg gwiazdowy teoretyczny:12,9 magnitudo
Maksymalne użyteczne powiększenie:230x
Wymiary tuby optycznej [cm]:12,5 x 12,5 x 88
Wysokość statywu [cm]:65 - 120
Waga:16 kg
(Parametry pochodzą ze strony www.teleskopy.pl)

Jak widac nie posiada on zbyt wielkiego lustra, jedyne 114 mm, jednak po przesiadce z lornetki o obiektywie 30 mm, to jest aż 114 mm.

Tuba optyczna

Zbyt dużo tu nie ma do opisywania, zrobiona jest ze zwiniętej blachy, jak widac pomalowana na niebiesko. Długośc 90 cm.


Na zdjęciach szukacz 6x30.




Wyciąg okularowy

Metalowy trzon,element wysuwany jest plastikowy. Ma 1,25'' i jest zakończony gwintem m42x1. Jeżeli za mocno się go wysunie, powstają luzy (ok 1-2mm).

Okulary

W zestawie otrzymujemy 2 okulary, 10mm i 25mm dające powiększenie 90x i 36x. Aberracja chromatyczna pojawia się przy brzegach, pole widzenia w okularze 25mm wynosi prawie jeden stopień (55'), a w okularze 10 mm 35'. 
Jak wcześniej wspomniałem okulary to niskobudżetowe Kellnery, jednak nie są aż tak złej jakości jak wielu pisze na forum, w przeciwieństwie do Barlowa, on nie nadaję się do niczego, zamazuje i przyciemnia obraz, a ustawianie ostrości jest tragiczne. Nadaję się na kieliszek.


Na zdjęciu szukacz i okulary, idąc od najmniejszego do największego - 10mm, 25mm, Barlow 2x




Szukacz

Wszystko w nim jest zrobione z plastiku, łącznie z soczewkami, montażem i "tubą". Typowe bazarowe dziadostwo. Nie da sie w nim ustawic poprawnej ostrości, ma ogromną aberrację chromatyczną w całym polu widzenia, nie omieszkała się zadomowic także aberracja sferyczna. Obie się składają na piękny, mleczny obraz. Jedyny plus to krzyż nitek. Jedyne zastosowanie jakie dla niego znalazłem to wysadzenie go w powietrze.


Montaż/statyw

Montaż to EQ2, wyposażony w mikroruchy z długimi zrobionymi z plecionej stali cięgnami z dołączonym do niego statywem aluminiowym. Statyw mógłby by troszkę sztywniejszy, jednak sprawuje się dobrze. Niestety nawet po dokręceniu śrub osi rektascensji i deklinacji można nim ruszac. Montaż jest przykręcany za pomocą śruby w statywie. Głowica ma dosyc duże luzy wprowadzające drgania, które jednak nie uniemożliwiają obserwacji w powiększeniu 180x, ot co musimy zrobic, to nie dotykac teleskopu, nawet rzęsami ; )




Obiekty które przez niego obserwowałem:


Obiekty głebokiego nieba (DSO):
  1. M31 - widoczne jasne jądro galaktyki (obserwacja podczas pełni),
  2. M45 - plejady, świetny obiekt do obserwacji, najlepiej wygląda w okularze 25 mm,
  3. M13 - widoczna granulacja gromady
  4. M42 - bez problemowo widac trapez w mgławicy, jak i ją samą
  5. Chichotki - wyraźnie widoczne w powiększeniu 90 x
z DS'ów tylko tyle (księżyc), będą aktualizacje.


Pozostałe:
  1. Jowisz - widoczne pasy, księżyce
  2. Wenus - pokazuje ładny sierp
  3. Księżyc - bardzo ładnie widoczne kratery, mnóstwo szczegółów 
  4. Satrun - widoczna tarczka planety oraz pierścień

Przejdźmy zatem do końca. Wady i zalety

Wady:
  •  Trzęsący się montaż
  •  Plastikowy wyciąg
  •  Tragicznej jakości szukacz


Zalety
  •  Dobry teleskop na początek
  •  Okulary wystarczającej jakości
  •  Staranne wykonanie
  •  Stosunek ceny do jakości
  •  Mnogośc możliwych do obserwacji obiektów

Może to się wydawac śmieszne, że piszę recenzje po 2 tygodniach użytkowania teleskopu, jednak poznałem jego cechy oraz możliwości i mam nadzieję, że komuś kto nie jest zdecydowany na teleskop ta recenzja się przyda.

Teraz czas chyba na końcowy werdykt. Powiem krótko. Jeżeli macie do wydania 600 zł na teleskop, nie kupujcie go. Dozbierajcie na Synte 6'' lub 8'' i miejcie teleskop na lata. Jeżeli jednak trafi Wam się okazja, zupełnie tak jak mi, tj. do 400 zł, śmiało możecie go brac, na początek jest w sam raz.

5 komentarzy:

  1. za 300 zł to wolałbym lornetkę

    OdpowiedzUsuń
  2. Użytkuję podobny teleskop SW 113/900 na EQ-2. Czytając twój post myślałam sobie, że mam podobne przemyślenia na temat mojego sprzętu. Jednak najbardziej spodobał mi się werdykt końcowy. Osobiście nie kupiłabym tego sprzętu ponownie, rzeczywiście szybko okazuje się, że to jest po prostu zabawka. Jak myślę o montażu i szukaczu to mnie strzela. Czasem wolę po prostu wziąć ze sobą starą radziecką lunetę turist-3 na zwykłym statywie.
    Z drugiej strony myślę sobie, że jedna wpadka jest ok, a cenną radą na przyszłość jest coś w stylu 'poczekaj dozbieraj- nie pożałujesz'.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam celestron powerseeker 127 eq. Sporo do niego dołożyłem i nie żałuję. Jest mały, zgrabny, łatwy w kolimacji i bardzo mobliny. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. 28 yr old Software Engineer IV Cale Murphy, hailing from Saint-Paul enjoys watching movies like Doppelganger and Nordic skating. Took a trip to Historic Bridgetown and its Garrison and drives a Ferrari 400 Superamerica. zobacz na tych gosci

    OdpowiedzUsuń
  5. How to make money with a bookmaker
    To make money on a bookie, the first thing you need to do is make a small wager and take the money out of it. หาเงินออนไลน์ This is exactly what you need

    OdpowiedzUsuń